Seria McKinsey & Company – GHID DE ACTIUNE pentru companii in vreme de pandemie
Cea mai renumita firma de consultanta in management, la nivel mondial McKinsey& Company, vine in sprijinul mediului de afaceri global, printr-o serie de articole bine fundamentate pe experienta celor peste 30.000 de profesionisti din 65 de tari unde McKinsey&Company activeaza.
Deviza McKinsey&Company este aceea de ajuta organizatiile din sectoarele private, publice si sociale sa creeze schimbari care conteaza. Acest lucru necesita incorporarea digitala, de analiza si proiectare in procesele de baza si mentalitati, si construirea de capacitati, care ajuta organizatiile si oameni sa se dezvolte intr-un context in continua schimbare.
In actualul context pandemic, expertiza McKinsey&Company este cu atat mai valoroasa. Specialistii McKinsey&Company propun solutii viabile de traversare a furtunii afacerilor oferindu-si in mod generos expertiza printr-o serie de articole ce abordeaza diferitele valentele ale subiectului.
Episodul 1.1 – 7 actiuni de combatere a COVID19 aplicabile in orice firma
Asadar, specialistii McKinsey&Company, au identificat sapte actiuni care pot ajuta intreprinderile indiferent de tipul sau dimensiunea acestora, in gestionarea crizei aparute. Evident toate aceste actiuni sunt orientative si nu inlocuiesc o analiza exhaustiva si detaliata a situatiei specifice fiecarei companii.
1. Protejati-va angajatii. Criza COVID-19 a fost o provocare emotionala pentru multe persoane, schimband viata de zi cu zi in moduri fara precedent. Pentru multe companii, modul uzual de a face business s-a schimbat complet. Pentru a face fata noilor provocari, managerii pot si trebuie sa inceapa prin intocmirea si executarea unui plan de sustinere a angajatilor care este in concordanta cu cele mai conservatoare orientari care ar putea fi aplicate si care are puncte de declansare pentru modificarile politicii. Unele companii isi evalueaza activ eforturile fata de altele pentru a determina politicile si nivelurile potrivite de sprijin pentru oamenii lor. Unele dintre modelele mai interesante pe care le-am vazut implica furnizarea de proceduri si limbaje clare si simple catre managerii locali cu privire la modul de abordare a COVID-19 (in concordanta cu OMS, CDC si alte linii directoare ale agentiilor de sanatate), oferind in acelasi timp autonomie pentru a se simti imputerniciti sa faca fata unei situatii in evolutie rapida. Aceasta autonomie este combinata cu crearea de comunicatii bidirectionale care ofera un spatiu sigur pentru ca angajatii sa se exprime daca se simt nesiguri din orice motiv, precum si cu monitorizarea respectarii politicilor actualizate.
2. Configurati o echipa de raspuns COVID-19 multifunctionala. Companiile ar trebui sa numeasca un delegat direct al CEO-ului pentru a conduce parcursul stabilit si ar trebui sa numeasca membrii din fiecare functie si disciplina care sa il asiste pe acesta. In plus, in majoritatea cazurilor, membrii echipei vor trebui sa-si delege sarcinile de zi cu zi si sa dedice cea mai mare parte a timpului lor combaterii virusului. Cateva directii de lucru sunt comune pentru majoritatea companiilor:
a) sanatatea, bunastarea si abilitatea angajatilor de a-si indeplini rolurile;
b) testarea stresului financiar si elaborarea unui plan de urgenta;
c) monitorizarea lantului de aprovizionare, raspuns rapid si rezistenta pe termen lung;
d) raspunsuri de marketing si vanzari la socurile cererii;
e) coordonarea si comunicarea cu clientela relevanta.
Aceste sub-echipe ar trebui sa defineasca obiective specifice pentru urmatoarele 48 de ore, ajustate continuu, precum si obiective saptamanale, toate pe baza scenariului de planificare convenit al companiei. Echipa de raspuns ar trebui sa instaleze o cadenta si o disciplina de operare simpla, care sa se concentreze asupra rezultatelor si deciziilor si sa nu tolereze intalniri care sa nu obtina niciuna.
3. Asigurati-va ca lichiditatea este suficienta pentru a face fata furtunii. Intreprinderile trebuie sa defineasca scenarii adaptate contextului companiei. Pentru variabilele critice care vor afecta veniturile si costurile, acestea pot defini numerele de intrare prin analize si inputuri realizate de catre experti. Companiile ar trebui sa isi modeleze situatiile financiare (flux de numerar, bilantul) in fiecare scenariu si sa identifice declansatorii care ar putea afecta semnificativ lichiditatea. Pentru fiecare astfel de declansare, companiile ar trebui sa defineasca miscarile de stabilizare a organizatiei in fiecare scenariu (optimizarea conturilor platibile si a creantelor; reducerea costurilor; cesiuni).
4. Stabilizati lantul de aprovizionare. Companiile trebuie sa defineasca amploarea si durata probabila a expunerii lor, in lantul de aprovizionare din zonele care se confrunta cu transmiterea comunitara, inclusiv furnizorii de nivelurile 1, 2, si 3 si nivelurile de inventar. Majoritatea companiilor sunt concentrate in principal pe stabilizarea imediata, dat fiind faptul ca majoritatea uzinelor chineze sunt in prezent in regim de repornire. De asemenea, trebuie sa ia in considerare rationalizarea pieselor critice, pre-rezervarea capacitatii de transport feroviar / aerian, folosind stocul post-vanzare ca punte pana la repornirea productiei, castigand prioritate mai mare din partea furnizorilor lor si, desigur, sprijinirea repornirii furnizorilor. Companiile ar trebui sa inceapa sa planifice modul de gestionare a ofertei pentru produse care, odata cu reintoarcerea ofertei, pot vedea varfuri neobisnuite ale cererii din cauza stocarii masive. In unele cazuri, stabilizarea pe termen mediu sau mai lung poate fi justificata, ceea ce necesita actualizari pentru planificarea cererii, optimizarea suplimentara a retelei si cautarea si accelerarea calificarii noilor furnizori. O parte din acestea pot fi oricum recomandabile, in absenta crizei actuale, pentru a asigura rezistenta in lantul lor de aprovizionare – o provocare continua pe care situatia COVID-19 a evidentiat-o clar.
5. Stai aproape de clientii tai. Companiile care navigheaza mai bine intreruperile, reusesc adesea, deoarece investesc in segmentele lor de clienti de baza si isi anticipeaza comportamentele. In China, de exemplu, in timp ce cererea consumatorilor este in scadere, aceasta nu a disparut – oamenii s-au orientat dramatic catre cumparaturile online pentru toate tipurile de marfuri, inclusiv produsele alimentare si livrarea produselor. Companiile ar trebui sa investeasca in online, ca parte a eforturilor lor pentru distribuirea omnicanalului; aceasta include asigurarea calitatii bunurilor vandute online. Preferintele schimbarii clientilor nu sunt susceptibile sa revina la normele de dinainte de focar.
6. Exersati planul. Multe echipe de varf nu investesc timp in intelegerea a ceea ce este nevoie pentru a planifica perturbari pana cand nu sunt intr-una. Aici mesele rotunde sau simularile sunt de nepretuit. Companiile pot utiliza simulari pe tabla pentru a defini si verifica protocoalele de activare pentru diferite faze de raspuns (doar planificarea contingentei, raspuns la scara completa, altele). Simularile ar trebui sa clarifice proprietarii de decizii, sa se asigure ca rolurile pentru fiecare membru al echipei superioare sunt clare, sa strige „elefantii din camera” care pot incetini raspunsul si sa se asigure ca, in caz de actiuni necesare pentru realizarea planului sunt pe deplin intelese si investitiile necesare sunt disponibile cu usurinta.
7. Demonstrati scopul. Intreprinderile sunt la fel de puternice ca si comunitatile din care fac parte. Companiile trebuie sa isi dea seama cum sa sustina eforturile de raspuns – cum ar fi furnizarea de bani, echipamente sau expertiza. De exemplu, cateva companii au schimbat productia pentru a crea masti si imbracaminte medicala.
Sursa: https://www.mckinsey.com/business-functions/risk/our-insights/covid-19-implications-for-business
Ai un anunț de publicat? Click aici!