Comportamentul consumatorilor astazi fata de ieri

 Comportamentul consumatorilor astazi fata de ieri
Distribuie sa vada si prietenii tai

Masurile luate pentru a gestiona pandemia au perturbat economia globala si au modificat asteptarile, obiceiurile si comportamentul de cumparare al consumatorilor.

Toate aceste schimbari provoaca si pun o presiune mare asupra mediului de business, de la magazinele din coltul strazii, pana la marii retaileri mondiali.

Pana acum doua luni, analiza comportamentului consumatorilor odata realizata, prezenta fluctuatii minore determinate de timp, spatiu, tendinte economice, etc., iar revenirea asupra ei se facea periodic.

Astazi insa, schimbarile determinate de blocajul global in care ne aflam deja de doua luni, aduce subiectul comportamentului consumatorilor in prim plan. Tot ceea ce era luat de sigur pana mai ieri, astazi este incert.

Ce se schimba in comportamentul consumatorilor ? Totul. De la raportarea temporala si spatiala, la modul cum abordam munca, timpul liber si relatiile interumane. Evident, s-au transformat si modul cum ne exprimam, dar si cum consumam totul, de la produse necesare traiului zilnic, pana la continutul de media.

Timpul si spatiul

Din punct de vedere al timpului, separarea—de obicei clara cu care eram obisnuiti cu totii, intre timpul alocat job-ului/afacerii/studiului si cel dedicat familiei/prietenilor/hobby-urilor—a disparut. Astazi timpul s-a fluidizat si ne putem trezi cu pisica urcandu-se in bratele noastre tocmai in mijlocul unei videoconferinte extrem de importante, sau cu copilul cerand atentie.

Toate aceste mici accidente, trebuie privite cu intelegere, toleranta, pentru ca sunt parte a realitatii pe care o traim cu totii. Sunt un semn de autenticitate si nu o lipsa de profesionalism, asa cum filtrul excesivei formalizarii le-ar putea considera.

Spatiul si-a pierdut si el destinatia initiala. Astazi living-ul a devenit birou, sala de sport, sala de clasa s.a.m.d.

De remarcat e faptul ca au crescut vanzarile si implicit cautarile pentru mobilier de birou, dispozitive tehnologice, dar si pentru software si alte produse/ servicii necesare adaptarii la munca de acasa.

Munca si timpul liber

Astazi e mai greu decat oricand sa le separi. Zilele curg aproximativ la fel, rutina si plictiseala intervin si ele pentru a ingreuna adaptarea la noile realitati.

De remarcat ca ”plictiseala” este in topul cautarilor in Spania blocata de pandemie.

Angajatorii cauta modalitati de a mentine productivitatea si coeziunea echipei. Pe de alta parte, angajatii incearca sa se adapteze si sa gandeasca la viitor cu optimism infruntand astfel incertitudinea care devine aproape respirabila. Nevoia de ajustare a masurilor de contracarare a crizei explica de ce expresia ”team building” a crescut in cautari cu aproximativ 10%.

Cautarile pentru „imprumuturi pentru afaceri mici si mijlocii” au crescut si ele considerabil, tot ca semn al incercarilor antreprenorilor de a contracara efectele blocajului.

In acelasi timp, oamenii se orienteaza spre cautarea unei alternative de job-uri remote pentru viitorul apropiat.

Daca conditiile de munca sunt usor adaptabile, in mare parte din cazuri, modalitatile de petrecere a timpului liber au suferit o lovitura puternica. Astfel iubitorii de calatorii s-au orientat spre vizite virtuale prin muzee sau prin natura, planificand totodata viitoare vacante reale.

De remarcat reorientarea in Germania spre calatoriile in tara, mai degraba decat in afara, dar si interesul crescut al britanicilor pentru live-uri de la zoo.

Relatia cu propria persoana si cu cei din jur

Avertizarile constante prin toate mediile de informare, asupra riscurilor de infectare cu noul coronavirus, alaturi de rigurozitatea impusa in respectarea normelor de igiena si distantare sociala au avut efecte evidente in randul comportamentului uman. Oamenii apreciaza astazi mult mai mult importanta conservarii unei stari de sanatate optime. Acorda asadar prioritate sanatatii fizice, dar si celei psiho-emotionale, ingrijindu-se mai mult.

In acelasi timp, oamenii cauta sa se conecteze mai mult ca oricand cu cei din comunitatea imediata, dar si global. Nevoile de socializare si empatizare, ne mentin umani.

Google a rapotat o crestere cu 75% a cautarilor pe expresia ”singur impreuna”, dar si o crestere a interesului pe expresia ”cum sa ajut”.

”Dragostea in carantina” a devenit un subiect de mare interes la mijlocul lunii martie.

De asemenea consumul de continut online alaturi de cei apropiati a propulsat Neflix-ul in topul celor mai placute modalitati de petrecere a timpului liber sau in familie.

Consumul si cheltuielile

Impactul financiar masiv pe care il are actula criza, a dus la o schimbare clara in comportamentul consumatorilor in ce priveste consumul si cheltuielile. Cele mai afectate tari din G7, pe plan financiar sunt Italia (85%), SUA (75%) si Canada (75%), potrivit unui studiu Kantar.

Daca in primele saptamani, panica a dus la un comportament impulsiv si la o aprovizionare excesiva cu produse de baza, ulterior, situatia s-a schimbat. Consumatorii au adoptat o abordare mai conservatoare a cheltuielilor discretionare, concentrandu-se pe nevoile imediate – atat materiale, cat si psihologice. Exista insa si o latura impulsiva a cumparaturilor online, datorita economiilor facute prin limitarea iesirilor in oras/calatoriilor etc.

Oamenii se asteapta in mare parte sa economiseasca nemaicheltuind sume importante pe articole neesentiale (moda, lux).

Se pare ca ”incercarile gratuite” sunt si ele in tendinte in ultima perioada.

Si totusi, chiar si in conditiile in care sunt controlate cheltuielile discretionare, oamenii cauta, de asemenea, modalitati de a da inapoi si de a-i ajuta pe cei mai vulnerabili din comunitatile lor.

Daca schimbarile bruste de comportament, pentru o scurta perioada de timp, nu au repercursiuni majore pe termen mediu si lung, altfel sta situatia cand comportamentul se schimba gradual sau perioada de timp se extinde.

Felul in care oamenii isi indeplinesc nevoile de baza, s-a schimbat radical, iar revenirea la « vechiul normal » nu se intrevede.

Este foarte adevarat ca intelegerea pe deplin a impactului pe care aceasta pandemie il va avea asupra tiparelor de cheltuieli si a obiceiurilor de consum, schimbarile prin care trecem acum, ofera o imagine de ansamblu a modului cum oamenii fac fata prezentului neobisnuit si viitorului incert.

Cu totii trebuie sa ne adaptam, intelegand, cat putem de bine, prioritatile consumatorilor care apar intr-o lume schimbata si in permanenta evolutie.

Blocajele si carantinarile pot sa apara oricand pe tot parcursul anului, daca ar fi sa tinem cont de estimarile cele mai optimiste. Asadar, mediul de afaceri TREBUIE sa :

  • INTELEAGA – prin utilizarea uneltelor digitale precum Google Consumer Barometer, sau prin utilizarea unor instrumente/tehnici proprii de analiza. Afland ca oamenii se plictisesc, putem cauta solutii creative si inovatoare pentru a-i ajuta sa scape de plicitiseala.
  • ASIMILEZE informatia obtinuta prin inserarea noilor informatii in strategia de business anterioara, operand modificarile necesare. In aceasta faza, reevaluarea prioritatilor se poate dovedi esentiala pentru viitorul firmei. Cum timpul se scurge cu o similitudine debordanta, consumul are loc azi 24/7, spre deosebire de perioada anterioara. Putem adapta oare ptogramul de lucru al firmei noastre de catering ?
  • RASPUNDA prin actiuni concrete de adaptare a produselor si serviciilor oferite, pentru a putea raspunde unui comportament al consumatorilor aflat in permanenta schimbare. Aici putem vorbi despre orientarea spre digitalizarea companiei, promovarea identitatii digitale mai mult decat anterior, dar si despre reorientarea rapida spre producerea/distribuirea unui alt tip de serviciu/produs care sa raspunda cerintelor immediate ale pietei.

Daca pasii de mai sus reprezinta actiuni rapide ce pot fi luate intr-un timp relativ scurt, pe termen mediu si lung, sigur va fi nevoie de o reconstructie si reformulare coerenta la nivel macroeconomic pentru a face fata unui fenomen amplu de transformare totala a modului de consum.

 

 

Digiqole ad

Ai un anunț de publicat?  Click aici! 


Distribuie sa vada si prietenii tai

Adina Tirban

Postari asemanatoare